Så smått, så smått...

För ganska så exakt två veckor sedan så droppade det in en beställning. Beställningen skulle sys i storlek 50 och bestå av två bodys och två par byxor. Det är ett ärofyllt uppdrag att få sy till de allra minsta små människorna och det känns extra viktigt att få beställningarna riktigt bra. Önskemål om tyg till bodysarna fanns, men fick redigeras lite. Byxorna fick jag fria händer till, men jag vågade mig inte på några större utsvävningar. Eftersom jag egentligen bara har mönster på kläder ner till storlek 56 så satte jag mig ner för att konstuera nya mönster. När jag gjorde storleksjämförelser så visade det sig att mina mönster inte var så himla enhetliga, så jag reviderade byxmönstret från stl 44-80 och mönstret på bodys gjorde jag om helt, eller så gott som. Jag ville göra om "flärpen" som går mellan benen och i stället för knäppning nästan mitt i grenen bestämde jag mig för att dra upp den mer på magen. Insåg att det var en massa andra mått som inte stämde, så det slutade nog med att jag fick ett helt nytt mönster till bodys.


Kanske lite dålig inspiration, men jag tyckte det blev snyggast med bruna kantband till båda bodysarna. Jag vet inte som kläderna skall till ett litet tvillingpar, om så är fallet så blir ju kantbandet något som binder dem samman.
Tyger är JNYdesigns aporlejon samt kanintyg. Det första i jersey med lycra och det andra i 100% bomullsinterlock. Byxorna är i röd resp ljus olivgrön velour, båda från Jofotex oxh mudden kommer från Stoff & Stil.



  
Bysarna blev lite av en historia för sig själv. Jag var ganska irriterad när jag satt vid maskinerna och försökte få till det. För det första fick jag kassera de två först tillklippta bodysarna. Anledningen till der var att halsringningen blev aldeles för stor (nog för att babysar har betydligt större huvud än oss, men nja, lite i mesta laget blev det). Eller rättare sagt, bodysarna är inte kasserade, men de får hamna i UFO högen. Kanske kan jag sälja av dem på Tradera som lite andrasortering eller ngt. Nå jag klippte till två nya bodys med justerad halsringning, sydde ihop på overlocken och kontrollerade alla inställningar på Cissi (Coverpron). Och det såg ut som att det skulle bli aldeles utmärkt. Men inte då. Jag gillar min Coverpro skarpt, men vi kommer inte riktigt överens när det kommer till bandkantning. Ok att kanta något rakt, det är ingen match, men alla dessa böjar. Till det positiva hör ändå att det inte blev några som helst hoppstygn, inte ens vid skarvarna. Nå jag får fortsätta jobba på det och hoppas på att det bara kan bli bättre. Nu är det ju inte så illa så att jag INTE skulle våga levererar bodysarna, men det är irriterande nog för mig som är lite av en perfektionist när det kommer till sömnaden.


Byxorna är det egentligen inte så mkt att orda om. Här gick i alla fall sömnaden helt smärtfritt och de små söta byxorna var färdiga på ett litet kick, ja före bodysarna faktiskt. De fick bara ligga till sig och vänta på namnlappar.
Samtliga plagg är utan storlekslappar eftersom jag inte har några lappar i så små storlekar. Kanske får jag köpa mig några. Samtidigt så tycker jag inte att det gör någonting för då blir det inget som skaver mot ömtålig babyhud.

Anki:

Jättefina set! Så himla mysigt med så små kläder :-)

Therese:

Men ååå så sött!! Superfina bodysar och byxor, beställaren kommer med allra största säkerhet att bli jättenöjd!! Håller med om att svängar är svåra, har inte lyckats få till den ultimata inställningen i "yttersvängar" ännu, Ärmhål och halskanter går bra, (Diff 1.0 SL 4.0) men i omlottbodysar som de här så lyckas mitt tyg alltid att dra sig lite i just yttersvängen. Kommer du på någon bra inställning så hojta =)..

Sarah:

jättefina kläder, kolla in i min blogg, du kanske skall vara med och beställa lite storlekslappar?

Johanna Ahlard:

så underbart sött. Och väldigt fint ihop:)

Krimskrams:

Så ljuvliga. Kläder till de minsta är ju bara för söta :-)

Tina:

Verkligen jättefina! Har du något tips för att sy kantband med Coverpron? Jag har inte vågat mig på det än.

Kommentera inlägget här: