Äntligen hittat rätt...eller?!

Minns ni den här tunikan? Den syddes upp utifrån ett mönster från Svenska Mönster 7H06 (Top D med ärm från top A). Fast redan då med lite egna lösningar, framför allt ärmens avslutning. Enligt Svenska Mönster skulle mina mått innebära stl 46 och tja, det stämmer ju bra med kläderna från butik. Men tunikan blev mer som en klänning, aldeles för löst sittande och för stor på de flesta håll. Så ganska omgående satte jag mig ner och ritade om mönstret så som jag ville ha det. Fram- och bakstycke togs in på mitten för att axellinjen skulle bli bättre och likaså kortades styckena så att "linningen" började tidigare, jag är ju kanske kortare än en "normal" 46:a med mina 160 cm och därför blev måttena för långa. Dessutom så tyckte jag att urringningen blev lite för mycket och klippte till det lite annorlunda på fri hand. Så kommer jag nog fortsätta att göra och nästa överdel kommer få en v-ringning i stället. Förutom dessa mönsterändringar ville jag även avsluta den vida ärmen med en mudd för rejäl puffeffekt nedtill samt att linningen behövde kortas ned ordentligt på bredden. Tunikan som blev en klänning hade nämligen betydligt bredare mudd/linning. Dessutom fick jag ta av ärmen lite på längden (minns ej hur mycket).
  

Tyg: härlig viscosejersey med bomull/lycra inhandlad från Tygvaruhuset för lääänge sedan. Har bara inväntat rätt tillfälle ;-) Fast å andra sidan så har jag faktiskt använt utav den till en klänning också en gång, men det var bra länge sedan nu, typ två år.

Nå, nu har jag alltså äntligen tagit itu med att testa mönsterändringarna i praktiken. Igår tog jag tjuren vid hornen och satte igång. Sömnaden flöt på riktigt bra, även om framför allt ärmmuddarna gav lite knixande och trixande. Ja och så hade jag ett litet helvete med kantbandet i halsringningen. Valde att använda den slinkiga viscosejerseyn även till detta och fick sy om det hela inte mindre än tre gånger. Men till slut så ;-) Jag hade dessutom sådan tur att tyget räckte aldeles precis till alla delar (ha ha, jag provlägga bitarna innan? Inte då, men det löste sig ju). Och resultatet: jo jag är nöjd, t o m riktigt nöjd, även om mönstret ännu inte är tiptop. Toppen är skön och sitter bra, men är ingen 10-poängare...ännu! Jag skall ge mig på att förlänga framstycket 4-5 cm. Bak sitter toppen bra för där finns det bara en rumpa som putar ut. Fram är det däremot lite mer, dels en bullig byst men även en lite mindre bullig mage som putar ut och eftersom jag inte vill att tyget skall "fastna" eller bli hängande på magen så behövs lite mer längd däröver. Vidden känns perfekt, axelsömmarna har hamnat där jag vill ha dem, urringningen blev bättre, men kunde kanske vara lite generösare (d v s en medelväg mot ursprunget och nu). Linningen känns nu perfekt åtsittande, precis som jag vill ha det. En sista ändring tänker jag göra genom att gå på ärmarna. De skall faktiskt få lite mindre vidd nedtill för att man inte skall behöva dra ihjäl sig när mudden skall sys på (visst det går att rynka, men nej, jag vill inte ha den effekten). För muddavsluten vill jag inte avstå ifrån. I övrigt alltså helt klart tummen upp. Nu gäller det bara att komma underfund med hur jag skall storleksmärka mönstret. Det får i alla fall sitta en L-lapp i kläderna eftersom jag VET att jag är en L för närvarande. Mer vuxenplagg kommer, jag lovar!

Hanna K:

Jättesnygg, roligt med vuxenkläder!!

Kommentera inlägget här: