Tutorial: vändsydda eller fodrade muddbyxor

Efter lite påhejande ifrån omgivningen ikring att de gärna vill ha en beskrivning på hur jag sydde de fodrade byxorna har jag nu kommit till skott. Så fram med kamera och så var det bara att sätta igång. Och idag gick det riktigt bra inget som helst trassel på vägen så något satt ju i alla fall kvar från första försöket. Mitt sätt är säkert inte det enda sättet - men det är i alla fall ett som funkar. Början förklarar jag inte för att man skall sy ihop en inner-och en ytterbyxa först det förstår ni säkert ;-) Dock skall man lämna en liten öppning i sidsömmen på foderbyxan. Men vi börjar från att det ser ut så här på bordet:

  
En foderbyxa och en ytterbyxa samt alla muddar färdigsydda. Muddarna även nålade. Du gör givetvis på precis samma sätt även om du gör en byxa utan mudd - det blir bara lite enklare så ;-)
Det första momentet är inte speciellt svårt - men det är här jag tror att man kan börja annorlunda, men jag har inte själv testat. Jag väljer i alla fall alltid att börja med att sy ihop byxan i ovankant.
Dagens simplaste: sy ihop byxorna räta mot räta, men glöm inte mudden som skall läggas mellan dessa tyglager. Här låter jag bilderna säga mera om hur det skall se ut.

     
Sedan är det bara att vända iordning allt och nu föredrar jag att vända det hela så att fodret kommer utåt av det enkla skälet att man då får det lilla hålet i sidan lätt tillgängligt. Varför det behövs kommer ni se senare.

  
Det är nu vi kommer till steg ett av de lite klurigare delarna. Med en tight mudd så blir det inte mindre klurigt - men det går, jag lovar! Nu går vi till det byxben där vi INTE har öppningen i sidan. Byxan skall fortfarande ligga med fodersidan utåt. Jag viker in både fodertyg och yttertyg så att de ligger som det SKA sy ut när det är färdigt. Så här:


Jag håller kvar mitt stadiga grepp enligt ovan och trär in min andra arm genom det andra byxbenet mellan foder och ytterbyxa och greppar tag om invikningen. Sedan drar jag ut allt i ett fast grepp genom det byxben som jag trätt in armen igenom. Första gången nålade jag inte ut varje fjärdedel på de båda byxorna innan jag drog igenom, vilket man väljer att göra är en smaksak. Det blir lite mer precist om man nålar innan, men å andra sidan är det lättare att fastna på vägen. Nåväl när man väl dragit igenom byxan på detta viset så ser skapelsen ut så här:

     
D v s modell tvångsbyxa. Även nu är det räta mot räta som gäller när man nålar ihop och mudden stoppar jag in i ytterbyxan. Det syns tydligast hurd et ser ut på andra och tredje bilden när byxan är färdigsydd. Det är nu man kommer till det spännande vändningsmomentet då man ser om man faktiskt gjort rätt elelr inte. Dags att vända alltså!


Ja titta! Den här gången blev det rätt på första försöket! Ingen tvångsbyxa längre. Och nu kommer vi till det moment där den lilla öppningen i sidan är helt nödvändig för att det skall bli snyggt och funka. Samma moment som för andra byxbenet. Vik in kanterna, ta ett rejält tag, MEN stoppa i stället in några fingrar genom hålet och greppa om inviket och dra ut byxbenen genom hålet!

     


På andra bilden är det alltså vrängt genom hålet. Sedan skall mudden pillas dit mellan tygerna och allt nålas ihop - räta mot räta. D v s på bild tre kan ni se hur jag har stoppat mudden i ytterbyxan därefter tar jag innersömmen och lägger räta mot räta och så nålar jag hela varvet runt. Det blir som ni kan se på den sista bilden en himla korv av det hela, men det funkar att sy ihop det gäller bara att vara noggrann med vart man har alla tygdelar under arbetets gång. När byxan är ihopsydd är det bara att vränga allt rätt genom det lilla hålet igen och sedan sy ihop det lilla hålet:

 
och avsluta med att sy dit ev storlekslappar & namnlappar och vips har man ett par färdigsydda fodrade byxor:




Om det är något som är svårt att förstå så hjälper jag gärna till att förklara. Behövs det något tillägg i beskrivningen - hojta till vill ju att så många som möjligt skall kunna ha nytta utav detta! Trevlig sömnad!

jes:

Vilken bra beskrivning!!! Det är lite pill , nyligen sydde jag en fodrad höstjacka till K med mudd i armslut och midja (ej bloggad om ännu) och jag känner igen mig :)

Mia:

Hihi, fint tyg. Köpte presis likadant igår på hemtex. Stog och tvekade först, och nu vet jag itne om jag vågar klippa sönder det eller behålla det till lillen. :-)

Mian:

Jättebra beskrivning! Kanske ska jag våga mig på fodrade byxor ändå, hade nästan strukit det från min lista.

Jossan:

Hej, nu trillade jag in i din blogg igen! :-)

Var bara tvungen att berömma dig för din kreativitet med alla kläderna! Samt skriva att byxorna vart jättefina, älskar mönstret!



Ha det bra, kram!

Carolina:

Tack, tack, tack vilken bra beskrivning. Jag blev genast sugen på att testa ;)

Botilda:

Mirakel! Jag tror att jag fattar – och de där ufo-byxorna jag har därhemma kanske kommer att få sitt foder till slut. Tack! (Jag har kört fuskvarianten med kantband som avslutning på benen tidigare - nu vet jag hur man gör ”på riktigt”.)

Susanna:

Vilken bra beskrivning! Tack för det!

Marine:

Åh vad kul att höra att jag kanske ger några en skjuts på vägen. Det är inte krångligt alls nu när jag väl fått kläm på det och om jag kan hjälpa flera så känns det jätteroligt! Som sagt säg bara till om det är något som behöver förtydligas.

Marine

Y:

jättebra beskrivning. Mycket bättre än min beskrivning av hur man fodrar överdelar!

Det där tyget ligger hemma här också. Det är verkligen fint!

thea:

Vilken jättebra beskrivning! Den hade jag behövt förra hösten när jag sydde tvångströja gång på gång! Det tog ett år tills jag vågade prova igen och nu fick jag till det! Den här guiden kommer säkert att hjälpa många!

brunetten:

Tack för en suverän beskrivning. Här ska sys fodrade byxor.

Skogskajsa:

Tusen tack för tutorialen! Jag lyckades följa den!

Resultatet finns på min blogg om du vill se :-)

Liten favvis:

Åh vad härligt, nu ska jag också våga! Tack!

Liza:

Tack så jättejättemycket för en bra tutorial, har precis sytt klart ett par fodrade muddjeans och hade aldrig klarat av att vändsy dom utan din beskrivning! Stort tack!



tina:

stort tack för denna underbara beskrivning som hjälpt mej att vändsy mina första muddisar :)

Doris & Assar:

TACK tack tack för denna beskrivning! Nu har jag sytt färdigt min 3:e fodrade muddbyxa och jag var ändå tvungen att ha denna sida öppen och snegla på... det ÄR klurigt ;-)

med nål och tråd:

Kanon! Nu finns din beskrivning på monsterarkivet.blogspot.com.



På återseende!

Liv:

Tack snälla för din beskrivning. Är själv alldeles nyfrälst "syare" sedan 3 veckor och är så glad för alla er duktiga och givmilda proffs på nätet. Jättefint tyg också. Kramar Liv

Jeanette:

Kanon! Vad glad man blir när man hittar bra beskrivningar. Ska försöka ge mig på ett par vid tillfälle, dina brallor blir ju hur fina som helst. Har lite kul tyger från det ljuva 70-talet som jag hoppas kunna förvandla till något sånt här...

Jeanette:

Kanon! man blir så glad när man hittar bra beskrivningar. har en del tyger från 70-talet som jag tror skulle bli super som en sådan bralla. Dina är ju hur fina som helst!

Johanna:

Underbart. Hittade hit genom din kommentar hos gekko, det här ska jag prova. Åh vad jag hoppas jag lyckas! Kram till dig och tack för ett superinlägg!

Therese:

Vilken superbra beskrivning. Ska genast länka hit med en speciallänk på min blogg så jag inte glömmer bort var jag hittat beskrivningen.

Sara Hällgren:

Perfekt beskrivning, verkligen vad jag behövde! Blir riktigt huvudbry över vändsyning, men nu har jag nog fattat det, tror jag...



Har gjort en vändsydd sovpåse till min lille Oskar!



Hälsningar Sara, sheweb.se

Lina:

vilken sömmn har man till att sy byxor?

Linda:

Fungerar detta med två mönsterdelar, eller har du klippt ut fyra delar till ett par byxor, dvs är det sidosömmar?

Svar: Det är inga sidosömmar i just dessa, så det funkar vilket som.
Älsklingsfrö®

Kommentera inlägget här: