Rock'n roll med ugglor & kaniner...

japp nu har de fått rockat loss ordentligt. Många timmar och mycket spänning har jag haft de senaste dagarna sedan Jofotexbesöket. Jag åkte faktiskt till Jofotex och inhandlade ugglor enbart för att experimentera. Dyrt experment kan tyckas, men oj så nöjd jag är nu i efterhand att jag vågade. Och inte nog med det, även 2 meter benvita kaniner med brunt tryck fick rocka loss i maskinen. Idén till det hela har jag fått från Tilde Textil som var först ut med att färga ugglor:
http://tildetextil.blogspot.com/2008/04/batikugglor.html
Från början såg alltså tygerna ut så här:





Men, även om tygerna verkligen Är jättefina så är inte jag något fan av tyger med vit botten. Vad göra? Jo eftersom både Jofotex Johnny & JNY design tycker det är ok att vara kreativ med sina tyger så bestämde jag mig för att vara det. Det kostar en del med färg - men jag tycker nog att det var värt det trots att meterkostnaden skjuter i höjden med ca 50 kr/m, får kompensera det med att ta lite mer betalt för kläder gjorda i detta speciella utförande. Jag har använt mig utav två olika färgfabrikat, dels ett lite dyrare, Dylon, och dels ett som är lite billigare, men väl beprövat och finns bl a på ICA & COOP, Herdins. Nu i efterhand kan jag bara konstatera att jag blev mest förtjust i färgerna från Herdins, så skall det färgas mera (ooo ja!) så kommer jag nog hålla mig till Herdins. Där hade MAXI allra bäst pris, men tyvärr sämre utbud. Det blir till att kika på båda ställena eller se om jag hittar något mer ställe i stan som har Herdins och kanske ligger mitt emellan i prisklass men har bra utbud. Nåväl - jag rockade först loss på ugglorna...
Hade bestämt mig för röda ugglor på gul bakgrund, bruna ugglor på blå samt röd bakgrund och blå ugglor på grön bakgrund. D v s färgglatt ;-). Färgerna blev dock inte så klara, utan mer lite dova med Dylon färgen. För optimal styrka på färgen kunde bara två meter gå i varje färgbad (använde tvättmaskinen) då det vägde ca 600 gram. Färgpris inkl fixsalt för Dylonfärgen stannade på 456 kr/8 m = 57 kr/m. M a o är nog ugglorna mitt dyraste tyg hitintills *skratt*. Fast allra dyrast blev det gula uggletyget för där blev färgen så himla mjäkig så jag fick gå på med en vända solgul färg från Herdins, DÅ blev tyget tiptop! Herdins solgula hittade jag på COOP för saftiga 75 kr/st och jag behövde två stycken eftersom två meter enfärgat också skulle få bada med. FIX salt gick ju också åt för 15 kr så det blev alltså ytterligare 165 kr/4 m = 41,25 kr/m
De gula ugglorna har alltså nästan stigit med det dubbla i pris - det får hanteras varsamt *skratt*. Ok nu nog svamlat, nu får ni se resultatet och döma själva!


  
Det blev till slut alltså hallonröda ugglor med bruna ugglor (inte klarröda), solgula (rikigt gula) med röda ugglor, dovt gröna med marinblå ugglor & till sist klarblå med bruna ugglor. Och jag är helt klart NÖJD! Definitivt mer i min smak än ugglor med vit botten.

Och som sagt, när jag ändå var igång fick även det naturvita kanintyget gå sig en rond i tvättmaskinen och jag är nog faktiskt ÄNNU nöjdare med dem. Även här Herdins färg, denna gång köpt på MAXI till mkt bättre pris än på COOP, det kostade bara 140 kr inkl FIX salt och räckte alltså till 4 meter tyg, med andra ord ca 35 kr/meter i påslag på tygets pris. Färgerna jag valde till dessa var klarröd (eller tomatröd i mina ögon) samt plommonlila. Jag säger bara: mumsfilibaba!



Här gick det även med en meter vardera utav enfärgad trikå med lite elastan i. Supermjuk och härlig (samma trikå som också blev gulfärgad ihop med ugglorna). Om tygerna ser lite flammiga ut så beror det helt på kameran för de är jämna och fina i färgen. Så här mumsigt blir det om man lägger ihop alla kaniner som finns hemma:



Vill ju tro att jag är först ut med att färga kaniner...men jag kan ha fel *skratt* så jag tar ingenting för givet. Jag har i alla fall inte sett någon föregångare till kaninerna. Och jag har kollat upp med JNYdesign att det är ok och hon tyckte t o m att det var en riktigt rolig idé. Hoppas jag inspirerat mera - nu skall jag nog beställa lite mera kanintyg *skratt* på vit botten - den ni!
Agneta:

Åh, vilka superfina ugglor och kaniner! Jag blir riktigt inspirerad... kanske efter semestern :-)

Amandha:

Åååå vad fina de lila kaninerna blev...nu vill ju jag med ha kaniner. Har skickat ett paket till dig idag =)

johanna:

Å vad fint det blev! Var köper du kaninerna?

LERA:

Underbart!!

Mian:

Så fint!! De blååå ugglorna och de plommonlila kaninerna är mina favoriter, tror jag!

M.Y Design:

Ohh, så fina dem blev.

Om du vill sälja av en halv meter eller så i det plommon färgade, kan jag säkert vara en aspirant:-D :-D

Maria:

Nämen vilket sammanträffande, just när mitt uggletyg är färdigt i tvättmaskinen och jag ska hänga det, då får jag se det i samma färg i din blogg. Två snillen en tanke? :-)

Det är blå ugglor jag färgat också, ser ut att vara ungefär samma nyans som dina ugglor. Jag är nöjd med mina, tycker färgen blev fin! Jag stod och valde mellan turkos, lime och "blåklint" som färgen hette, och blåklinten vann.

Mallaching:

Ååh va fina dom blev! Jag har åxå färgat ugglor :) igår och idag! Jätte roligt men jag har helt andra nyanser än du... Blev dock sugen på den gula färgen, men det va ju en liten omväg man får ta då kanske? tänkte på att du fick färga två ggr..? Eller kan en dos herdins tänkas räcka? Får testa det en annan dag :)

Marine:

Mallaching:

Det räcker nog med en dos Herdins till 2 meter tyg skulle jag tro. Det gula enfärgade som ligger ovan har bara gått en vända i Herdins och är kanske minimalt ljusare än ugglorna.



johanna:

Kaninerna kan inhandlas på http://jnydesign.blogspot.com/ eller

http://www.neanobelle.se/



M.Y Design:

Tyvärr inte ler, det är bara en meter jag har, och den lär gå åt för eget bruk till mina busar.

Dora:

Guud vad snyggt! Jag som inte gillade varken ugglor eller kaniner är nu helt såld. Hojta till om det ska göras en sambeställning. vet du om det finns ugglor med vit botten kvar på jofotex eller är det beställningsvara?

Botilda:

Visst öppnas en helt ny värld när man börjar färga?! Du har gjort riktiga färgkarameller - de ser så goda ut att man vill äta upp dem (men gör inte det... sy i stället;-) )

jes:

Men gud de blev ju superfina, nu vill jag oxå färga ugglor & kaniner.

maria:

Oj vad fina de blev, särskilt de gula och blå ugglorna. Fantastiskt fina!! Det verkar onekligen lockande att köpa ugglor nu när man kan se hur fina de kan bli. Synd att jag bor så långt bort från Jofotex dock...

Yasmine:

Gud vad snyggt det blev !!! Nu får jag lust att springa iväg o köpa lite textilfärg S

Susanna:

Åh så snyggt det blev med alla dina färgade tyger!!!

Mamman pysslar:

härligt!!!

men inte kan du väl klippa i de fina karamelltygerna ;)



Nu ångrar jag att jag inte köpte lite vitt kanintyg...

Kommentera inlägget här: