Hur man syr ett snyggt sprund...

nu har jag blivit tillfrågad utav ett flertal hur jag gör för att få sprundet i ena raglanskärningen snygg. Principen är ju densamma oavsett vart man vill ha sprunden och den enkla "hemligheten" är att sy en liten söm invändigt i sprundet som liksom gör vinkeln lite mindre. Det är svårt att förklara utan bilder. Först och främst så kantar jag ju hela halsringningen inklusive sprunddelen. Därefter bankar jag dit tryckknappen. Sedan nyper jag tag i tyget vid sprunden invändigt på tröjan så jag får en snygg vinkel. Därefter syr jag av sprundet enligt bilden nedan:



Ber om ursäkt för den kassa bildkvaliteten. Man kan ana sig till sömmen som går från nederkanten av kantbandet snett vinklat till ovankanten, så sömmen hamnar ca 0,5 cm in på tyget i ovankant (från högerkanten sett).
Från framsidan ser du sprundet ut så här:


Därefter är det klart! Snabbt, smidigt och snyggt!
Linda:

Hej hej!

Jag ville bara skriva att jag är så imponerad av din sömnad, gillar alla dina kläder, och härliga färger!

Du är en av dom som gav mig lusten att vilja lära mig att sy kläder, jag är precis nu, men älskar det redan..



Din garderobsbild med dina killars kläder gör mig så glad sååå vill jag ha det, jag har börjat min resa!



Mvh Linda

Marine:

Åh tack! Vad roligt att höra. Det är ju en utav anledningarna till att jag började blogga. Blev själv så inspirerad av andra för ett drygt år sedan till att börja blogga och snart jubilerar bloggen (1 år i slutet av november). Det är ju inspirera andra man vill.

Susanne:

Jag tar mig friheten och citerar Linda rakt av!



Tack för bra beskrivning.

Kommentera inlägget här: