Lenny i vårig tappning...

Hilcos härliga velour Lenny velade jag länge ikring om jag skulle köpa eller inte. Dels p g a meterpriset, saftiga 295 kr/m är inte riktigt min melodi. Men tyget lockade och pockade och till slut kröp jag till korset och frågade Jenny på NeaNobelle om hon kanske, kanske hade ngn liten bit kvar i gömmorna. Och jodå, det fanns faktiskt en dryg meter. Tyvärr visade sig tyget defekt, men med god service från Jennys sida kom det ytterligare ett par fina stuvbitar Lenny så av den allra minsta har jag nu lyckats skapa detta set till minstingen i stl 92. Planen är att det skall vara hans födelsedagsset, så en snygg matchande t-shirt måste det ju bli också ;-) Jag är supernöjd med alla detaljer utom en på setet - kragen. Jag vet inte riktigt hur jag skall få till slutfinishen snyggt och granskar man den där så är inte sömmarna helt raka, nope, definitivt inte. Frågan är liksom om man skall sy det sista från insidan eller utsidan. Får klura på det och tips emottages tacksamt om hur just DU gör för att få din kragavslutning snygg och ge det där lilla extra intrycket. Setet får duga som det är. Det finns andra detaljer som jag är desto nöjdare med, som t ex mönsterpassningen på jackan framtill vid dragkedjan, att det blev så läckert att kombinera flera olika velourfärger. Och att setet känns vårigt fast jag egentligen tycker att Lenny är lite höstig i sin karaktär.


Tyger som använts är alltså Hilco Lenny, limegrön Hilco velour samt interlock inne i fickorna på byxan, ljus olivgrön Jofotex och så en dragkedja som jag är ganska säker på kommer från Tygvaruhuset och så beiga muddar Stoff & Stil. Den här gången valde jag en enkel mudd i midjan och förstärkte med resår. Jag är nöjd med setet, och lilleman som snabbt fick prova blev jättesur när han inte fick behålla de gosiga kläderna på. "Jackan" är en blanding av mitt egna tröjmönster, fast breddat och en aning förlängt, samt lite detaljer från ett Ottobre mönster. Jag valde dock att ha halvcirklar både på fram-och bakstycken så det i stället blir hela cirklar sett från sidan. Får lov att säga att trots en del mindre snygga detaljer så är det nog länge sedan jag kände mig så här nöjd med något i sömnadsväg. Sslutresultatet blev över förväntan och framöver kommer det även bli fler mjuka byxor med fickor. Barnen efterlyser nämligen "fickbyxor" numera.
Strömming:

Snygg kombo med Lenny! Har också en lite bit liggandes som jag inte vågat klippa i, det får nog bli till hösten!



Det blev verkligen effektfullt med de olika gröna färgerna till!

HomeRiver:

Ibland ska man inte tänka för länge... Jag missade tyvärr det fina tyget! Nästa gång ska jag slå till istället för att ångra mig.



Häftiga blev kläderna också!

Jessica:

Jättefint. Ser väldigt proffsigt ut.

Jenny Wigstrand:

Wow! Fy Fabian vad snyggt o härligt vårigt - jag gillar det du har satt ihop här! Snyggt! (-:

Anonym:

UNDERBART!!!!!!

Doris & Assar:

Wow! Härligt!!

Katarina:

Wow! Supersnyggt!

emilie:

oj, vad fint. Hur sydde du dit kragen?? Jag håller på med en klänning åt Jade, och har fastnat på kragen... Beskrivningen är från 70talet och på engelska, och det funkar inte hur jag än gör. Det står att man ska sy fast kragens underkant mot klänningens framsida, sen vika över kragens "överkant" och sy över första sömmen. När jag gör det så blir det ju mer tyg på undersidan och alldeles bylsigt. No comprendo...

Hoppas att det är vår hos er hemma i Sverige snart!!

Bustråden:

jätteläckert set!

Älsklingsfrö/Marine:

emelie: jag gjorde så som beskrivningen du hade. Det funkade bra, men det är svårt att få snygga raka sömmar och där behöver jag mer övning. Är inte helt nöjd med den detaljen (och skulle kanske ha valt en mindre avvikande trådfärg, då hade man inte tänkt lika mkt på det.



Tack för alla glad kommentarer. Jätteskoj! Jag blev verkligen nöjd med setet och tror minstingen kommer bli jättefin i det!

Lottiz:

LÄCKERT :-D

Linda:

Underbart fin set!!

Kommentera inlägget här: